Bokhandelsblues

– Kunden har alltid fel

Av Jen Campbell

Den som säger att det inte finns några dumma frågor har aldrig träffat någon som letar efter en ny bok av Anne Frank, någonting skrivet av Jane Eyre, George Orwells 1986 eller Enid Blytons skildring av en knarkarkvart.

Och då kommer ändå ovanstående exempel från de minst korkade kunderna i den här boken. Följ med på en absurd, skrattretande, frustrerande och vansinnig tur i bokhandelsvardagen.

Här finns människorna som i stället för böcker vill ha barnpassning, någon som står i kön åt dem på posten, kortspelssällskap, mjölk och skruvmejslar. Möt också bedragare, hälare, missförstådda författare, smygnazister och kunden som bryter samman när boken hon tagit ledigt från jobbet för att läsa inte finns i lager.

”Jag läste en bok på sextiotalet. Jag kommer inte ihåg författaren, eller titeln. Men den var grön, och den fick mig att skratta. Vet du vilken jag menar?”

”Om min dotter vill köpa ungdomsböcker, behöver du titta på något slags legitimation då? Hon fyllde tretton i helgen. Jag kan visa bilder på tårtan. Du kan räkna ljusen.”

”Leder böcker elektricitet?”

Bokhandelsblues – Kunden har alltid fel följer andra succétitlar från Känguru med hårresande och tragikomisk humor från verkliga livet, som till exempel: Tjuvlyssnat, Svenska folkets bästa ursäkter, Pinsamma sms och Dumt sagt av dokusåpakändisar.

”Så rolig. Så sorglig … Läs den och sucka.”
Neil Gaiman

JEN CAMPBELL har en universitetsexamen i litteratur, arbetar i en bokhandel i London och är även verksam som poet och novellist.

Utgiven: 01-09-2012 Översättning: Samuel Paulsson Illustrationer: Henrik Lange